A koronavírus járvány idején nagyon sokan átszoktak az elektronikus fizetésre, ám még mindig a készpénz az úr.
Az átlagmagyarnak a legkényelmesebb fizetési mód, ha mobiltelefonjával fizethet – derült ki a Mastercard felméréséből. Ugyanakkor a második legkényelmesebb fizetési módnak még mindig a készpénzt tartják a magyarok. Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért felelős igazgatója szerint amíg az emberek készpénzben kapják a fizetésüket, addig a készpénzt használni is fogják. Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója szerint ma már nem nagyon lógunk ki készpénzszeretetünkkel az európai átlagból. Szerinte a változás akkor következik majd be, ha valóban mindenhol rendelkezésre áll majd a lehetőség, hogy bankkártyával vagy azonnali átutalással fizessünk. Csak ezt követően lehet az emberek mind nagyobb tömegét meggyőzni arról, hogy a készpénz helyett elektronikus fizetést válasszon.
Egyre népszerűbb a digitális szolgáltatás
A felmérés szerint az emberek a koronavírus válság alatt már megtanulták, hogy nincsenek biztonsági gondok az elektronikus fizetéssel, azt gyorsnak, kényelmesnek találják. Beszédes, hogy az OTP-nél az elmúlt egy évben kétharmadával nőtt a digitális szolgáltatást igénybevevő ügyfelek száma, ötször többen nem mentek el a sárga csekkükkel a postára, hanem a banki rendszeren keresztül fizették be azt. Döntő részük a járvány elmúltával is bankkártyával fog fizetni. Csányi Péter, az OTP vezérigazgató-helyettese szerint a digitalizáció költséges mutatvány a bankoknak, s a fejlődésnek vannak korlátai is, de az ügyfelek tudását erősíteni lehet és így bátrabban használják majd a kényelmes és biztonságos technikát. Kozma Zoltán, a Takarékinfo vezérigazgatója szerint ennek ellenére sokan lesznek a jövőben is olyanok, akik nem akarnak majd digitálisan bankolni.
A bankolás bizalmi kérdés
De van még mit tenniük a bankoknak. Tavaly százból csak 5 számlát nyitottak meg online az ügyfelek, úgy, hogy nem mentek be érte a bankfiókba. A Portfolió Pénzügyi IT konferenciáján kiderült, hogy a hazai bankok legnagyobb ellenfelei azok a nagy technológiai vállalatok (Google, Facebook, stb.), amelyek szolgáltatásaikkal már ott vannak a számítógépeinken, telefonunkban. Ezen cégek világméretű bevételének már 12 százaléka származik pénzügyi szolgáltatásokból, pedig csak a közelmúltban kezdtek el banki szolgáltatásokat is kínálni. Az ő esetükben nem kérdés, hogy digitális eszközeinken szerződünk velük. Amiben ma még a hagyományos bankok előnyben vannak, az az, hogy a bankolás, a pénzügyek intézése a koronavírus járvány alatt is alapvetően bizalmi kérdés maradt. A szomszéd utcában, vagy legalább a közelben megtalálható bankfiók miatt sokkal nyugodtabban tartjuk a bankban a pénzünket, mint a „felhőben”.
Ügyfélként pedig kifejezetten jó, hogy az elektronikus fizetési szolgáltatásban komoly verseny van. Németh Balázs, a K&H Bank innovációs vezetője szerint ezért lenne fontos, hogy ne legyenek túlszabályozva a bankok. Ha túl szigorúak a feltételek, akkor mindenki csak egyforma szolgáltatást tud kínálni. A kellően nyitott szabályozás lehetővé teszi azt, hogy az ügyfél a neki fontos szolgáltatások alapján válasszon. Így sokkal elégedettebb lenne mindenki – erősödne az ügyfélélmény – ráadásul a sok eltérő ajánlat összességében sokkal jobb versenyt eredményezne.