Iszonyatosat drágultak az autók – már a lízingstatisztika is jelzi

Kreivich Orsolya
Kreivich Orsolya
Olvasási idő: 4 perc

Csak a tavalyi, lezárásokkal terhelt II. negyedévhez képest festenek jól a lízing statisztikák. Hiába lízingeltek közel 100 milliárd forint értékben gépjárművet az ügyfelek, a növekedés csak annak volt köszönhető, hogy nagyot drágult a kocsik ára. A vállalatoknak (és a lízingcégeknek) viszont jó hír, hogy szeptembertől lízing konstrukcióval egészül ki a jelenleg rekordalacsony kamatozást kínáló Széchenyi Kártyaprogram.

Az idei második negyedévben a megkötött lízingszerződések száma 16, míg a szerződésekben szereplő (finanszírozott) összeg 36 százalékkal növekedett, ám sem a szerződésszám, sem a lízingszerződések értéke nem érte el a 2019-es év adatait. A növekedés tehát csak annak tudható be, hogy tavaly a koronavírus járvány első hulláma okozta lezárások miatt megállt a lízingpiac is – hívta fel a figyelmet (ön)kritikusan a Magyar Lízingszövetség. Az idei tavaszi hónapokban 41 755 szerződésben közel 350 milliárd forintot biztosítottak lakossági és vállalati ügyfeleik eszközbeszerzésére a lízingtársaságok. A szerződések számában 2019-hez képest 17 százalékos az elmaradás, de még 2018-ban is a mostaninál 8 százalékkal több, több, mint 45 ezer lízingszerződés köttetett.

Nagyot drágultak az autók

A lízinggel a lakosság jellemzően az autófinanszírozás területén találkozik. Itt a tavalyi 84 milliárd forint után idén 97,5 milliárd forint értékű szerződés köttetett. Első ránézésre kedvezőnek tűnhet, hogy itt csak alig 6 százalékos a visszaesés a 2019-es 104 milliárd forinthoz képest, de az ördög a részletekben bújuk meg. Az idén emelkedő finanszírozás ugyanis nem jelentett több üzletet. A gépjármű árak ugyanis a magasabb környezetvédelmi normák bevezetésének köszönhetően komoly mértékben emelkedtek, ráadásul a gyengülő forint miatt is drágábbak lettek az autók. A lízingelt gépjárművek száma a 2017-es szinten van, ez 2019 első feléhez képest 17 százalékos, 2018-hoz viszonyítva pedig 8 százalékos elmaradást jelent. (Persze, ez a lízingcégek számára akár még kedvezőbb is lehet, hiszen a kevesebb szerződés kevesebb fix költséggel jár náluk, miközben a meghitelezett összeg növekedésével végülis pénzüknél vannak.)

Mi a helyzet a cégekkel?

A lízing ugyanakkor leginkább a kis- és középvállalatok számára nyújt kiváló finanszírozási alternatívát, hiszen a cégeknek úgy könnyebb beruházniuk, ha a fedezetet maga a megvásárolt eszköz (jármű vagy gép) jelenti. Az autófinanszírozást vállalati oldalon komolyan erősíti, hogy a tavalyi lezárásokkal terhelt II. negyedévhez képest 111 százalékkal bővült a flottafinanszírozás, de a gazdaság beindulását mutatja, hogy a tehergépjárművek és az autóbuszok lízingelése is 86 százalékkal nőtt éves szinten, itt már közel vagyunk a járvány előtti szintekhez.

Az egyetlen terület, ahol tavaly sem látszott komolyan a pandémia, az az agrárgépfinanszírozás: a támogatásoknak köszönhetően ezen a területen tavaly is sikerült – ha szerény mértékben s, de – növekedést produkálni, s erre a mostani II. negyedév közel 52 milliárd forintos kihelyezése még további 13 százalékot tudott rátenni.

Rekordalacsony kamaton lehet majd lízingelni

A jövő ugyanakkor vállalati oldalon több, mint bíztató. A hét végén jelentették be, hogy előreláthatóan szeptembertől a Magyar Nemzeti Bank által korábban biztosított Növekedési Hitelprogramot (NHP) váltó Széchenyi Kártya GO! konstrukcióban lízingfinanszírozásra is mód lesz. A pontos részletek még nem ismertek, ám ténykérdés, hogy a Széchenyi Kártya program új elemei a gáláns állami kamattámogatásnak köszönhetően minden eddiginél kedvezőbb, évi 0,1-0,5 százalékos kamat mellett érhetőek el, ráadásul bizonyos területek – pl. a turizmus – fejlesztéseit egyenesen kamatmentes kölcsönnel segítik. Miután a lízing valóban a kkv-k legideálisabb terméke, a Széchenyi Kártya GO lízing termékek szinte bizonyosan keresettek lesznek, így pedig a hazai lízingszakma számai is hamar megszépülhetnek.

Borítókép: Getty Images

chatsimple