Jót tett a pandémia a pénzügyi tudatosságnak

Kreivich Orsolya
Kreivich Orsolya
Olvasási idő: 2 perc

A koronavírus-járvány miatt elvesztett munkahelyek, az állandó egészségügyi és anyagi bizonytalanság mostanra jól kivehető változásokat indított el a pénzügyi szektorban. Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, jóval tudatosabban bankolnak az ügyfelek, mint az elmúlt években. Az online bankolási lehetőséget pedig egyre többen használják.

A banki világban az ősz beköszönte egyet jelent a kölcsönigénylések számának megugrásával. A kevésbé aktív, forró hónapok után jellemzően minden évben nő a szerződéskötések száma – nem csoda, hiszen a tanév indulása, a nyári lakás-felújítások vagy éppen a drágábbra sikerült nyaralások nem várt költségei plusz anyagi terhet jelenthetnek az ügyfeleknek.

Felturbózta a járvány a digitális ügyintézést

A Sberbank Magyarország tapasztalatai szerint az ügyfeleik nagy része hitelkiváltásra vesz fel személyi kölcsönt, de nem ritka az sem, hogy törlesztőrészleteik optimalizálására igénylik azt. „Ügyfeleink átlagosan 2 millió forintot igényelnek 5 éves futamidőre” – mondja Besnyő Márton, a Sberbank Lakossági termékfejlesztési vezetője.

„Az elmúlt években a jogszabályi korlátozásoknak köszönhetően csökkent a bedőlt hitelek aránya, és azt is látjuk, hogy ügyfeleink is sokkal tudatosabbakká váltak pénzügyeik intézésekor ”- hangsúlyozza Besnyő Márton. A szakértő hozzáteszi: ez a tudatosság a pandémia alatt elterjedt online bankolás kihasználásában is megmutatkozik.

Rákaptak az online bankolásra a középkorúak

Egy korábbi, hitelfelvételi szokásokat vizsgáló felmérésben a résztvevők túlnyomó többsége azt vallotta, hogy inkább személyesen bemegy a bankfiókba, mintsem online intézze a kölcsönfelvételt - a Sberbank tapasztalatai szerint azonban a koronavírus-járvány sokat változtatott ezen. A 35-50 éves korosztály tagjai közül egyre többen igényelnek személyi kölcsönt videós azonosítással, amelyhez bátrabban adják meg személyes adataikat online, mint a járvány előtt. Érdekes, hogy a fiatalabb, 23-30 éves korosztály ezzel ellentétben kevéssé használja az online hiteligénylési lehetőségeket – bár előzetesen részletesen tájékozódnak az interneten, fontos számukra a banki szakértők tapasztalata, támogatása.

A koronavírus-járvány okozta bizonytalanság tehát úgy tűnik, egyenes út a tudatosabb bankolás és hiteligénylés felé: az ügyfelek felkészültebbek és kevésbé akarnak nagy kockázatot vállalni. A változó körülményekhez ugyanakkor a bankok is folyamatosan alkalmazkodnak: míg a magas kockázati tényezők miatt 2020 első felében szigorították a követelményeket, a piaci helyzetet látva mostanra már lazítottak a feltételeken.

Borítókép: Getty Images

chatsimple