Az ügyfelek javát példátlan kommunikációs összefogás szolgálja

Nagy László Nándor
Nagy László Nándor
Olvasási idő: 4 perc

Tipp: Bankszámla váltás előtt mindenképp kalkulálj, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot.

A money.hu célja, hogy jól járj! Ezért ingyenesen és regisztráció nélkül összehasonlíthatod kalkulátorainkban a pénzügyi termékeket, és minden fontos tudást, tapasztalatot átadunk cikkeinkben. Szakértőink díjmentesen és személyre szabottan válaszolnak kérdéseidre, segítenek hitel vagy megtakarítás, befektetés témában is.

Az ügyfelek is nyerhetnek azzal, hogy eddig példátlan méretű összefogás révén szabálykönyv egyértelműsíti, milyennek kell lennie az együttműködésnek a cégek és a marketing-kommunikációs ügynökségek között. A végeredmény az ügyfelek számára hitelesebb tájékoztatás lehet, ami például a banki szolgáltatásokban a tudatosabb döntéshozatalt segítheti.

Az ügyfelek és a reklám és pr-ügynökségek közötti együttműködés alapelveit meghatározó szabálykönyvet, kommunikációs iparági white papert dolgozott ki a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) és a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ).

A Fairplay Book elnevezésű  együttműködési szabálykönyv mögött az MMSZ 70 megbízó oldali tagja, a MAKSZ 45 tagügynöksége és 6 szakmai társszövetség áll.

Az aláírók között 6 bankot is találunk. Csatlakozott a kezdeményezéshez a Budapest Bank, a Takarékbank, a K&H Bank, a Sberbank, a Provident és az OTP Bank is.

A kidolgozott ajánlások mérlegelése, betartása áttekinthetőbbé, kiegyensúlyozottabbá teszi az ügyfelek és ügynökségeik közös munkáját. Ez lehetőséget teremt a döntéshozóknak, hogy pontosabban definiálják a rendelkezésükre álló erőforrások helyét és szerepét a marketing folyamatban. Hatékonyabb kampányok jöhetnek létre, jobban tervezhetőbbé válnak az ügynökségi szolgáltatások is.

Rossz trendeket törnének meg

Mindkét szövetség szerint meg kell haladni az „ügyfelek és alvállalkozók” felosztást, együttműködő partnerekről beszélünk, ahol az ügynökség a megbízó belső erőforrása. Közös alapérték az is, hogy a sikeres együttműködéshez egyértelmű, átlátható feltételekre, korrekt számon kérhetőségre, valamint megfelelő emberi, szakmai és reális anyagi ösztönzésre van szükség mindkét oldalon.

Hinora Ferenc, az MMSZ elnöke szerint a szövetség feladatának tekinti minden olyan értékteremtő ágazati, edukációs, orientációs, közösségi, illetve társadalmi célkitűzés szolgálatát, amivel érdemben támogathatóak a megbízói, illetve szolgáltatói oldal szereplői.

A Fairplay Book kezdeményezésben látható eddig példátlan összefogás a MAKSZ elnöke, Blaskó Nikolett szerint azért jött nagyon jókor, mert a piac ma komoly kihívásokkal küzd. Az általános kreatív színvonal messze nem kielégítő. Emiatt romlik a reklámok társadalmi elfogadottsága is hazánkban.

Partneri viszony kell

Ennél is komolyabb gond, hogy csökken a hosszútávú, stratégiai ügyfél-ügynökség kapcsolatok száma. Egyre több a taktikai feladatokra kiírt tender és az ad hoc együttműködés a piacon. Az ügynökségek sok esetben szorulnak az ügyfelek beszerzési osztályain keresztül partneri kapcsolat helyett végrehajtó státuszba. Ilyenkor az árak és a határidők dominálnak, pedig a szakmaiságnak és minőségnek kellene a legfőbb minősítési kritériumnak lennie. A szakmai színvonal emeléséhez a kreatív-kommunikációs iparágnak újra tanácsadó-partneri szerepbe kell kerülnie a megbízóknál.

A cégek is a változásra szavaznak

Az ajánlások gyűjtését, kidolgozását az MMSZ Marketing Döntéshozók Klubja végezte. Ennek Agency –- Client Munkacsoportjában többek között olyan márkák képviselői foglalnak helyet, mint a Coca-Cola, a Microsoft, a Vodafone, a Nestlé vagy a Szentkirályi Magyarország. "A konstruktív és partneri együttműködésben gondolkodó szereplők elemi érdeke, hogy hosszú évek után, egyeztetés segítségével végre kodifikálásra kerülhettek ezek az lapelvek és ajánlások. Ezek révén korrekt, egymás tiszteletén alapuló, a ma már kissé túlhaladott hierarchikus álláspontot maga mögött hagyó és átlátható viszonyrendszert teremtődhet." – vallja Mérő Ádám, a projektet irányító szakember.  

A Fairplay Book szakmai támogatói az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT), az International Advertising Association Magyarországi Tagozata (IAA), a Magyar Reklámszövetség (MRSZ), az Adatvezérelt Marketing Szövetség (DIMSZ), a Magyar PR Szövetség (MPRSZ), valamint a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége (MARESZ). A kezdeményezők remélik, hogy a jövőben még többen csatlakoznak kezdeményezésükhöz.