Jellemzően saját kapcsolattartójukon keresztül és személyesen tájékozódnak hitelfelvételkor a cégek, derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb eredményeiből. Több pénzintézetnél is érdeklődnek: tízből alig egy vállalkozás igényel kölcsönt úgy, hogy csak egy banktól kér be ajánlatot.
Fontosak az élő kapcsolatok
A cégek több mint fele (55%) saját kapcsolattartón keresztül, nagyjából harmada (31%) pedig személyesen, bankfiókban tájékozódik, amikor kölcsönt szeretne felvenni, derül ki a K&H kkv bizalmi index 2021 utolsó negyedévi felméréséből. „A kutatás rávilágít arra, hogy a vállalkozások nagy része személyesen intézi a hitelfelvételt. Vagyis a napi bankolásban használt innovatív, digitális megoldások mellett a nagyobb horderejű pénzügyi döntésekben az élő kapcsolatok és az ügyfelek igényeire szabott tanácsadás továbbra is fontos” - értékelte az eredményeket Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.
Nem csak egy bank van játékban
A vállalkozások tudatosan, széleskörű tájékozódás után hozzák meg finanszírozási döntéseiket:
mindössze 7 százalékuk állította, hogy csak egy banktól kér ajánlatot hitelfelvételkor.
A legtöbben - a cégek 43 százaléka - jellemzően 3-4 ajánlatot néz meg és nagyjából ötödük (21%) kifejezetten azoktól a pénzintézetektől kér be ajánlatot, amelyekkel már meglévő pénzügyi kapcsolata van. „A bankolásban kiemelten fontosak a hosszútávú együttműködések: ha a pénzintézet jobban ismeri a vállalkozást, figyelembe tudja venni egyéni helyzetét és személyre szabott ajánlatot adhat” - magyarázta Rammacher Zoltán.
Döntő szerepe van a kamatnak
A felmérés eredményeiből az is látszik, hogy a vállalkozások, miután több szempontból is értékelték a lehetőségeiket, átgondolt döntést hoznak. A kamat játssza a legnagyobb szerepet a választásban, amit a kkv-k 77 százaléka nagymértékben vesz figyelembe.
Az átlátható hitelfolyamatra és az egyéb költségekre egyaránt a cégek kétharmada (65%) fordít kiemelt figyelmet, míg az adott pénzintézettel való korábbi együttműködés a vállalkozások 62 százalékának választásában hangsúlyos szempont.
Mikor kell a hitel?
A vállalkozások életében számos oka van a külső finanszírozási forrás bevonásának. Az egyik leggyakoribb, hogy
bizonyos költségek hamarabb merülnek fel, mint ahogy a vevők fizetnek. Ilyen esetben forgóeszköz hitelre lehet szükség a likviditás biztosításához.
Gépjárművásárláshoz vagy egy új gép, berendezés beszerzéséhez - az adózási szempontokat is figyelembe véve - lízingfinanszírozás az ideális, míg nagyobb szintlépéshez, fejlesztéshez vagy kapacitásbővítéshez beruházási hitel a legjobb választás.
Borítókép: Getty Images