Edukációs kampánnyal segíti a lakosságot a jegybank és a Bankszövetség

money.hu
money.hu
Olvasási idő: 3 perc

Tipp: Bankszámla váltás előtt mindenképp kalkulálj, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot.

A money.hu célja, hogy jól járj! Ezért ingyenesen és regisztráció nélkül összehasonlíthatod kalkulátorainkban a pénzügyi termékeket, és minden fontos tudást, tapasztalatot átadunk cikkeinkben. Szakértőink díjmentesen és személyre szabottan válaszolnak kérdéseidre, segítenek hitel vagy megtakarítás, befektetés témában is.

Kiberbiztonsági edukációs kampányt kíván elindítani a digitális pénzügyi műveleteket végző lakossági ügyfelek tudatosságának további erősítése érdekében az MNB és a Magyar Bankszövetség. A kezdeményezésre nagy szükség van, hiszen az online fizetési műveletek számának gyarapodásával párhuzamosan az utóbbi években nőtt az ügyfelekkel szembeni visszaélési kísérletek száma is.

Az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleket támogató kiberbiztonsági edukációs-kommunikációs kampány elindítását kezdeményezte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Magyar Bankszövetség. A program hétfői, az MNB Felügyeleti Központjában tartott nyitómegbeszélésén a szervezők mellett a Digitális Jólét Program, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet, az Országos Rendőr-főkapitányság, illetve a kártyatársaságok vezető képviselői is jelen voltak.

Nem vagyunk biztonságilag felkészülve

A pénzügyi intézmények gyorsuló digitalizációjával párhuzamosan az elmúlt időszakban a bűnözők számára is egyre vonzóbb célponttá váltak az online fizetési műveletek.

Ezt erősíti, hogy a pénzügyi fogyasztók jelentős részének van (a napi tranzakciókra is használt) okoseszköze és internet-hozzáférése.

Sok lakossági ügyfél viszont nincs megfelelően felkészülve az új technológiai megoldásokkal kapcsolatos kockázatok kezelésére, s így könnyen áldozatokká válhatnak.

Az MNB felügyeleti intézkedései, valamint egyéb hatóságok fellépése mellett ezért van szükség átfogó, a fogyasztókat segítő kommunikációra. Ennek összehangolására, folyamatossá tételére minden, a témában érintett hatósági és szakmai szervezet együttműködésére, szakmai támogatására szükség.

Több milliárdot loptak el

A jegybank adatai szerint tavaly

  • az átutalásoknál mintegy 2500 tranzakció kapcsán 2,5 milliárd forint összegre rúgott a csalók akciói révén elorozott összeg.
  • A bankkártyáknál pedig a bűnözők sikeres visszaéléseinek száma bő 60 ezer ügylet kapcsán 1,6 milliárd forintot tett ki.

A lebonyolított forgalom arányában (a 986 ezer milliárd forint értékű átutalási, illetve a 21 ezer milliárd forint értékű kártyás forgalomhoz képest) ez rendkívül alacsony, ugyanakkor a növekvő kockázatok miatt szükséges a megelőző jellegű beavatkozás.

Segített a hitelesítési rendszer

A visszaélések esetszámánál átmeneti visszaesést hozott az erős ügyfélhitelesítés kiterjesztése, az uniós SCA rendelet módosítása (amelynek nyomán már az online térben sem elég önmagában a kártyaadatok megszerzése a csalás elkövetéséhez).

Ugyanakkor a bűnözők fokozatosan áttérnek a még kifinomultabb csalásokra, így a megtévesztésekre és a pszichológiai manipulációra építő megoldásokra.

Az ügyfelek kiberbiztonsági tudatosságának növeléséhez széleskörű, minden érintett intézmény által egységes és közérthető üzenetekben megfogalmazott tájékoztatásra van szükség. Éppen ezért – a pénzügyi piacokkal kapcsolatos bizalom és stabilitás további erősítése érdekében – van szükség a közös munkára.

Borítókép: Getty Images