Több mint három hónapja vezették be a havi 40.000 forint értékű bolti készpénzfelvételt lehetővé tevő cashback-szolgáltatást, legalábbis elviekben. Utánanéztünk, hol tart a gyakorlatban a bevezetés, és egyelőre nem sok előrelépést látni.
Technikai korlátok is nehezítik a cashback elterjedését Magyarországon
Magyarországon 2023. július 1-jétől lépett életbe az a jogszabály, ami lehetővé teszi a cashbacket. Ez egy olyan szolgáltatás, amivel a bolt pénztáránál fizetéskor ingyenesen lehet készpénzt felvenni. Havonta kétszer ingyen lehet igénybe venni a szolgáltatást összesen 40 ezer forint felvételéig – de csak azokban a boltokban, amelyek csatlakoztak a cashback-rendszerhez.
Az üzletláncok azonban július óta sem vezették be a cashback lehetőségét – derül ki a Világgazdaság cikkéből. Az Aldi, a Lidl és a Tesco azt válaszolta a hírportál kérdésére, hogy vizsgálják a bevezetés lehetőségét. Az Aldi esetében ez azt jelenti, hogy még nem döntötték el, bevezetik-e, és ha igen, mikortól. A Tesco szerint első körben a bankkártyás terminál tulajdonosának kell lehetővé tennie a cashbacket, ez jelenleg fejlesztés alatt áll. A Tesco az idei év utolsó negyedévében vár érdemi előrelépést, a kereskedők csak ezután tudják összehangolni a szolgáltatást a saját rendszereikkel. Így könnyen lehet, hogy 2024 lesz, mire a gyakorlatban is lehet majd élni a cashback-opcióval.
Az Auchan és a Spar viszont jelezte, hogy nem tervezik bevezetni a cashbacket.
Egyedül a Pennynél elérhető a lehetőség, amely az OTP-vel együttműködve 2017 óta lehetővé teszi a vásárláshoz kapcsolódó készpénzfelvételt. A Pennynél azt tapasztalták, hogy a cashback szabályozása nyomán nőtt az érdeklődés a lehetőség iránt. Ennél az áruházláncnál az jelent korlátot, hogy a bankok lassan haladnak a szükséges technológia telepítésével. Az áruházláncnál átlagosan tízezer vásárlóból egy veszi igénybe a cashbacket. Ez a teljes pénzforgalom 0,03 százaléka.
A jó hír az, hogy a pénztári készpénzfelvétel nem növeli a sorban állási időt. A cashback-tranzakciók 30-120 másodperc alatt lebonyolíthatók. A Penny értékelése szerint ezen a téren nincs érdemi eltérés a szokásos bankkártyás fizetésektől.
Külföldön sem népszerű a bolti készpénzfelvétel
Egész Európára igaz, hogy nem hoztak áttörést a készpénzfelvétel bolti lehetőségei. Cashback-szolgáltatást az európai kereskedők, szolgáltatók 11 százaléka kínál. A cash-in-shop szolgáltatásnál – vagyis amikor az ügyfél vásárlás nélkül vehet fel készpénzt, mintha a bankjába ment volna – 6 százalék ez az arány.
Azok a kereskedők és szolgáltatók, akik eddig nem éltek ezekkel a lehetőségekkel, nem is tervezik a bevezetésüket – a megkérdezett cégek 82 százaléka mondta azt, hogy a jövőben sem kívánja készpénzkifizető hellyé tenni pénztárait. Döntésüket azzal indokolták, hogy a vásárlók nem ismerik a szolgáltatást, vagy nem élnének vele, és tartanak attól is, hogy sok készpénzt kellene a kasszában tartani, illetve hogy megnőnek a járulékos költségeik, például a banki díjak miatt.
Ettől függetlenül a készpénzhasználat továbbra is nagyon elterjedt Európában. Az európai cégek 96 százalékánál lehet készpénzzel fizetni, és a többségük (24%) ezt is részesíti előnyben az érintéses (20%), PIN-kódos (17%) vagy hitelkártyákkal (16%) szemben.